Verandering als eye opener

Een nieuwe week met nieuwe mogelijkheden: een kennismaking met een opdrachtgever.

Hij geeft een korte introductie over zichzelf, het bedrijf en hij vertelt de reden waarom ik gevraagd ben om de organisatie te ondersteunen. Mijn ervaring als senior finance professional bij opdrachtgevers biedt aanknopingspunten. We hebben snel een goed gesprek. Ik herken de situatie en kan meteen ideeën delen over een strategische en operationele aanpak.

De doelstellingen voor de opdracht zijn helder. Er moeten onder andere nieuwe procedurebeschrijvingen gemaakt worden voor de vaste medewerker die op dit moment geworven wordt. Een andere doelstelling is het automatiseren van een aantal processen die tot nu toe handmatig worden gedaan.

Ik denk meteen aan een situatie die ik eerder meemaakte. Een oud-collega kreeg ooit uitgelegd hoe een boeking gemaakt moest worden. Op mijn vraag waarom de boeking zo werd gemaakt, kreeg ik het antwoord: “Omdat we het altijd zo hebben gedaan.” Handelen vanuit automatisme is niet vreemd maar het is wel vaak het terrein waar je als professional het verschil kunt maken. Door met een frisse blik te kijken naar de situatie, zie je snel waar de winst zit.

Zonder direct te willen veranderen, is het een must om te vragen waarom er wordt gewerkt op deze manier. Wanneer ik medewerkers betrek bij deze vraag, wordt snel duidelijk en ook logisch dat procedures efficiënter en effectiever kunnen worden gemaakt omdat de bestaande werkwijze inmiddels niet meer bij de organisatie past en is achterhaald. Dan wordt een verandering ineens een eyeopener.

Blijf kritisch naar je eigen werkwijze kijken en handel niet vanuit automatisme. Durf te vragen waarom procedures zijn zoals ze zijn. Wanneer er geautomatiseerd kan worden, wordt de werkwijze aangepast en dat biedt ook kansen. Sta open voor verandering! 

Klik hier om het artikel te lezen.

Jeroen Hermans
Hofmeier Financiële Professionals

  

Deze column is geplaatst in CM: 2.


« Terug